Life in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Haamans - WaarBenJij.nu Life in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Haamans - WaarBenJij.nu

Life in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Lisa

30 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Daaarrrrrr ben ik weer :D

Heeft even lang geduurd maarja ik ben tenslotte in Suriname he! Jammer dat ik dat excuus straks in Nederland niet kan gebruiken :(

Goed...

Even denken wat ik ga vertellen. Voor mij is inmiddels alles al zo normaal dat ik even niet weet wat voor jullie leuk is om te lezen. Ik heb ook niet echt meer trips gemaakt de afgelopen tijd.

Wel zijn we 3 (of 4? jezus de tijd vliegt :'( ) weken terug naar Parabello geweest. Dit is een soort van logeerkamp in opbouw waar wij nu goedkoop konden slapen. We kregen de dag zelf een uitnodiging van 1 van de belgjes die via haar werk weer was uitgenodigd voor een full moon party op parabello. Nou zijn wij natuurlijk altijd in voor een feestje dus tassen pakken en gaan. Om 4 uur vertrokken we met een groep van 35 studenten naar Parabello. we kwamen aan op een mooi plekje aan een meertje met 5 hutten waar we onze hangmatten in konden hangen. 4 nederlandse studenten hadden deze full moon party georganiseerd. Eerst even bami en nasi (hoe kan het ook anders) eten. Maar het was wel lekker! en daarna was het chillen geblazen. De jongens hadden gezorgd voor genoeg borgoe cola (Mijn nieuwe favoriete drankje, Surinaamse rum, een kampvuur en muziek. En zo hebben we van 7 uur savonds tot 4 uur snachts een heerlijke en heel gezellige avond met elkaar gehad. Vervolgens in de hangmat klimmen en lekker slapen. De dag erna gingen we lekker zwemmen en ook weer chillen en vervolgens weer naar huis. Een party op z'n Surinaams maar heel erg leuk!

Ook de dag erna waren we weer ergens voor uitgenodigd. Dit keer door een Co assistent op de Spoed voor een dolfijnentoer met een groep van 25 studenten. Er zitten hier dus blijkbaar dolfijnen in de Suriname rivier die vanuit zee zijn gekomen. We gingen in 2 boten de suriname rivier op richting Braamspunt. Dit is het punt waar de Suriname rivier uitmondt op de zee. Op de heen weg hebben we geen dolfijnen gezien maar wel lekker liggen zonnen op de boot. En toen kwamen we op Braamspunt en mochten we zwemmen, wat had ik daar naar uit gekeken want het was heeeeeet. Nou en daar waren we... De zee in nederland is nog aantrekkeliijker. Een wind dat er stond, zand overal. Na 5 minuten al een meisje gestoken door een kwal. Heb me nog nooit zo oncomfortabel gevoeld hier in Suriname (zelfs niet in de jungle) haha. Dus maar niet gezommen. Na daar 1 uur te hebben afgezien in de volle zon gingen we terug de Suriname rivier op. En na 10 minuten zagen we de eerste dolfijnen! Heel appart om te zien. Het was denk ik een groep van 6 dolfijnen. Liever zie ik dolfijnen in mooi idealistisch blauw water dan in de bruine suriname rivier, maar het had wel wat. Na het dolfijnen spotten gingen we door naar de plantage werk en rust. Dit is een suiker plantage. Weet niet of er mensen zijn die'' hoe duur was de suiker'' hebben gezien of gelezen? (ik niet in elk geval) dat schijnt over deze plantage te gaan. Hier gingen we eerst even met krokodillen en schildpadden spelen en daarna kregen we een rondleiding over de plantage. En toen dacht ik weer even: wat is Suriname toch ook prachtig! de rust die op de plantage hing, en de mooie natuur.. heel erg mooi en rustgevend. Daarna gingen we weer op de boot om de zonsondergang te zien. Prachtig was dat! Al met al een top dag!

Op stage heb ik 2 weken avonddiensten gedraaid. Ik had van tevoren gehoord dat de avonddiensten veel drukker zouden zijn omdat er dan minder personeel werkt, en geen filipijnen. De Surinamers doen vrijwel niks dus al het werk voor lisa :D waar ik erg blij mee was aangezien het in de dagdiensten echt uit mn neus vreten is met al die stagiaires nu. Ik heb die 2 weken heel erg veel interessante dingen gezien en gedaan. Grote wonden verzorgen, mee op de ambulance, maagspoelingen bij mensen die hunzelf hadden vergiftigd, begeleiden bij bevallingen noem maar op. Ook heb ik geleerd van mezelf af te bijten want de zusters zijn alles behalve aardig voor me geweest, en heb ik geleerd dit van mezelf af te zetten en het me niet persoonlijk aan te trekken, wat voor mij misschien nog wel belangrijker is dan al die verpleegkundige handelingen. Nu ben ik weer terug in de dagdienst en begin ik me wel echt behoorlijk te vervelen op stage. Maar gelukkig is de rest van het leven hier niet om me te vervelen :D Ik voel me hier helemaal thuis en vermaak me elk moment. Van feesten tot chillen tot etentjes met vriendinnen ik geniet overal zo erg van dat ik eigenlijk nog lang niet naar huis wil. Het is de hele cultuur en stad ik me echt in thuis voel. Natuurlijk mis ik jullie allemaal en thuis, maar liever zou ik de nederlandse winter gewoon even overslaan.
Oja.. we hebben een vakantie naar bonaire geboekt! 4 december vliegen we naar bonaire om een week te verblijven in Bonaire exclusive appartments. Ook nog even een kleinigheidje haha.
Ik heb net mijn verjaardagskaarten ontvangen! bedankt allemaal, nu was ik gewoon 2 keer jarig :D Volgens mama ben ik nu pas 21... al ben ik natuurlijk allang volwassen :P haha.
Dinsdag krijgen we 2 nieuwe huisgenootjes, wordt dus volle bak met 6 personen in onze schattige bungalow. Zaterdag hebben we een amerikaanse halloween party van Amerikaanse vrienden van ons. de pruiken hebben we al gekocht!
Nicolette dr moeder komt zometeen aan hier in Paramaribo, die komt hier 2 weken vakantie vieren. Ennnn ze neemt spullen voor me mee, een broekje (die zijn hier allemaal vies), haar olie, anti muggenjeuk spul, sokken en mn oordop. Lach mezelf even uit aangezien ik al een week uit zit te kijken naar die spullen haha. Oja en kim zat ook in de koffer met een strik geloof ik.

Mama wilde graag een blog met van alles en nog wat, dus de tekst komt uit mn kleine teen... wat ga ik nog meer vertellen?

Volgende week gaan we berg en dal doen. Dat is met kabelbanen door de bossen zwieren en over de rivier (jaja ik met mn hoogtevrees) en kayakken.

En verder gaan we natuurlijk vanavond op stap om het weekend in te luiden :D wat heb ik toch ook een zwaar leven pfoee....


Nou ik geloof dat ik voor nu wel even weer ben uit gepraat hoor mam! haha

Doei iedereen! heel veel liefs vanuit suuuuu


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 31 Oktober 2014 - 09:14

    Esther:

    Haha nou meid, het is je gelukt hoor!! Een leuk verslag met veel details, daar houden we van! Veel plezier met je voetbalbroek en oordop...je kunt er maar blij mee zijn

  • 31 Oktober 2014 - 12:01

    Pappa:

    Leuk verhaal weer ook al kwam het uit je kleine teen. Wij lezen het zo graag. Hebben wel al een beetje een beeld van Suriname door het programma Atlas, maar blijf vooral af en toe schrijven, ook voor jezelf voor later als je weer terug bent. Je heb nog 9 tenen, dus (Als we goed geteld hebben bij je geboorte)

  • 31 Oktober 2014 - 13:49

    Oma Tiny:

    Ha fijn weer een verhaal van Lisa, het heeft wel lang geduurd, maar met al die feesten, dan heb je natuurlijk niet veel tijd!
    Nou meissie geniet er maar van hoor, ja hebt nu de kans! ........veel plezierXXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 5424

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 15 December 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: